Gastvrijheid vanuit je hart
Onlangs aten en overnachtten we op verschillende plekken in Oostenrijk. Nu we met ons eigen gastenconcept bezig zijn, merken we dat we ons bewuster worden van de kleine dingen. Hiervoor was elke overnachting ook nog eens nuttig…
IKEA-bedden
Op zoek naar een slaapplaats komen we na een lange reis moe bij een hotel aan. We zoeken de receptie, maar die lijkt er niet te zijn. Dus lopen we door naar de bar, waar de eigenaresse geroepen wordt. Zij zit op dat moment te roken in een kantineachtige rookruimte.
We krijgen een sleutel voor een kamer om deze zelf te bekijken. Aangezien ik ruim 2 meter lang ben, slaap ik graag in een bed zonder voeteneind. Dus ik vraag of de kamer een bed zonder voeteneind heeft. Nee, het moet een andere kamer worden: “Met een IKEA-bed”, zegt ze erbij. Nu hebben we niets tegen IKEA-bedden, maar zo expliciet hoef ik het nu ook weer niet te horen :-).
Zucht van verlichting
Op zoek naar een nieuwe slaapplek, wordt er na 2 keer bellen zuchtend door een dame opengedaan. Zonder iets te zeggen, bekijkt ze me van top tot teen, schut haar hoofd en geeft aan dat ik te lang ben. Toch laat ze ons de vrije kamer zien: een smoezelige kamer met een bed van 2 meter met een voeteneinde.
“Na 2 keer bellen wordt er al zuchtend door een dame opengedaan.”
We besluiten op zoek te gaan naar een volgend pension. De dame lijkt opgelucht dat we vertrekken en wenst ons een goede avond vanuit de gang.
Vrolijk
Een stukje verderop proberen we het opnieuw. Een vrolijke damesstem roept meteen dat ze eraan komt en doet 2 seconde later vriendelijk lachend open. We lopen door en ze laat ons de kamer zien. Het bed is 2 meter lang, ook met een voeteneind en de kamer ziet er eigenlijk net zo uit als bij de dame hiervoor, maar toch voelt het anders. Het ging ons eigenlijk helemaal niet om de kamer, maar op de manier waarop we ontvangen werden.
Een ster
De volgende ochtend staat er een lekker ontbijtje voor ons klaar. Met een lach op haar gezicht vraagt mevrouw Edith of we lekker hebben geslapen. Wat een heerlijk begin van de dag. Als ze ons vervolgens vriendelijk vraagt wat voor eitje we willen en ons op het hart drukt om echt genoeg te eten, weten we het zeker. Dit is een pension met 1 ster, en de ster is mevrouw Edith!
Je welkom voelen zit niet in de mooie stenen van het gebouw,
maar komt uit het hart van de gastvrouw en/of gastheer.
Wij weten weer precies waarom wij tot de conclusie zijn gekomen dat we een kleinschalig gastenverblijf willen starten. Wat dicht bij ons hart ligt, zodat wij ook vanuit onze eigen kracht een echt ontzorgend concept neer kunnen zetten.
Wist je dat de komende tijd 2 keer van onze gastvrijheid kunt genieten? In januari in het Proefhotel én daarna nog een keer gratis in toekomstige gastenverblijf – waarvan we de locatie nog niet hebben gevonden – Hartje Oostenrijk.